fredag 7. desember 2007

Ei litta rapport fra Kambodsja

Vi har kommet oss over til Kambodsja. Vi kom til Phnom Penh, der vi var to små dager.
Vi dro på en av de dyreste restaurantene i Phnom Phen som har fått plass under Splurge-spalten (sløsing) i vår faste reisebok Lonely Planet. Vi måtte ut med nesten femti kroner for mat og drikke. Au-da. En skikkelig budsjettkiller. Dagen etter fikk vi sett på det overdådige slottet til kongen i landet. Ganske så fint faktisk. Ellers tittet vi litt på apene og elefantene som sedvanlig tuslet rundt i byen, og tittet innom et marked som blant annet solgte levende høner i bunter. Litt kjipt at tidsbudsjettet vårt er så stramt som det er og at vi ikke får slått oss ned ordentlig noen steder. Men vi får i hvert fall sett en hel del, og vi har det hyggelig i samme slengen, så da skal man ikke klage.

Fra Phnom Penh tok vi buss (og ikke den altfor dyre båten) opp til Siem Reap, som har verdens største tempelområdet i sin bakgård. Dette fantastiske området som heter Angkor. Vi sto opp lenge før sola stod opp, for nettopp å se sola stå opp fra disse ruinene. Vi leide to tuk-tuker som kjørte oss rundt hele dagen for småpenger. Disse søte tuk-tukene er sannsynligvis indiskinspirerte framkomstmidler der en vogn blir festet til en moped eller scooter og har en toppfart på kanskje 25 kilometer i timen. Bedagelig, koselig og billig transport.

Det relativt kjente Angkor Wat ved soloppgang. God stemning.

Morgenvask i Angkor Wat-ruinene.

Mange av ruinene holder paa med en evig brytekamp mot naturen. I disse ruinene ble mye av filmen Tomb Raider spilt inn.

Turister paa tur foran den enorme muren som rammer inn den gamle bykjernen av Angkor. Den er seks meter i bredden og har sannsynligvis krevd en og annen arbeidsøkt.

Klassisk situasjon i Kambodjsa. Kjørende rundt i tuk-tuker med masse barn rundt som skal selge masse rart.

Selv om vi stod opp halv fem var vi ikke alene under soloppgangen ved Angkor Wat - tempelet.

Kjetil hadde med ett en følelse at noen stirret på han...

Happy Herbs pizza florerer i Siem Reap. Det skulle vaere mulig å gjette seg til hva slags vekster som gjør deg så glad. Streite som vi er stod vi over maten her.
Her kan du kjøpe kaklende høner buntvis.

Her skal det lastes. Med en person paa toppen kjører denne todelte lastebilen med dopapir
til den store sølvmedaljen. Med saa mye dopapir er det rart at ikke et eneste offentlig toalett i landet tilbyr papir...
I Kambodsja spiser de alt. Gresshopper, biller, ikke en gang fantasien stopper dem.