mandag 26. oktober 2009

The Indian style

Klokka var to og vi befant oss på et av de mest populære utestedene i Goa (der jenter kommer inn gratis, mens gutter må betale noen indiske dagslønninger for å komme inn). De fleste i klassen hadde dratt hjem for kvelden, men tre av jentene i klassen og jeg hadde blitt igjen. Av en eller annen grunn fikk mine gode venner det for seg at de skulle spleise meg med en eller annen tilfeldig indisk jente. Etter et halvt minutt inne på dansegulvet med kommentaren ”Do you like Western boys? You have to meet my friend!”, kommer Lina plutselig drassende med en liten indisk delegasjon med hunkjønn – i alle aldere. - Here he is. Sit down, smiler Lina fornøyd og stikker av.

Så satt jeg der da, med ei indisk jente, hennes noe eldre venninne, hennes rundt 9 år gamle lillesøster som tålmodig stod bak henne og ventet. Og moren hennes.

Det var liksom ikke noe rart i det å møte jevnaldrende av motsatt kjønn på et utested med både mor og familie på slep. Så da var det bare å sette i gang å prate om løst og fast, alt sammen mens moren smilende satt ved siden av og fulgte med - uten å gjøre noen tegn til å bryte inn i samtalen. Etter en stund skulle de vende nesa hjemover. Den indiske jenta tok meg i hånda, takket for praten, og moren nikket med et høflig smil. Indere er rare.

Ingen kommentarer: